”°º×Michi׺°” - Musikalisk påverkan på människors beteenden?

Det sägs att varje människa har två änglar. Den ena är vit som förespråkar allt som är rätt, och en som är svart som står för allting ont. Dessa två änglar utför en sorts kamp emot varandra varje dag. Jag kan känna det. De flesta vinsterna går till den goda, men ibland händer det att den elaka sitter och gnager på mig tills den lyckats övertala mig. Men även om jag gör fler goda saker, så uppfattas jag som en elak person. Varför?



På fredag ska jag försöka förändra mitt liv genom KBT (Med inriktning på smärt syndrom). Tror jag på det? Kommer det lyckas? Vet inte. Har inga större förhoppningar, tror inte att helt plötsligt kommer livet vända och allting blir latjo lajban. Lite kraft kommer det ju ta, det vet jag. Man har sett i filmer att man mår dåligt, man går i lite terapi och helt plötsligt är man on the top of the world. Skulle vara ett mirakel om det gick så lätt. Men utanför filmernas fejkade lycka, så får man lägga ner kraft för att kunna förändra någonting. Så besviken kommer jag inte bli.

Har dock märkt att musik hjälper (i alla fall mig) i svåra stunder. T.ex när jag har ont i magen, så där jätteont som jag har då och då. Om jag sätter på musik så har jag någonting att fokusera på och därmed kan smärtan minska. Det fungerar dock inte alltid, ibland har man så ont att man skiter i omgivningen, och då finns det inte mycket att göra. All musik fungerat inte lika bra har jag också märkt, lite lugnare skall det vara om det ska hjälpa i sådana situationer. Brukar i vanligafall älska punk rock, powerviolence & kanske lite black metal. Men i vissa fall blir jag bara stressad. Lite kameleont aktigt, sådär. Lyssnar jag på lugn musik så blir jag lugn och sansad, men om jag pumpar hög punk musik så blir jag lättare uppretad.

Kan det vara så att musik kan påverka människors beteenden på olika sätt? Skulle faktiskt vara intressant att ta reda på.


(Kommer förövrigt antagligen ha ett veckotema ang narkotika senare. Så håll koll.)

Följ min blogg med bloglovin så får du en smäll mindre

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0